Хората често гледат нивата на безработица и виждайки нива от 4 % за България разбират, че намирането и наемането на нови хора е трудно. Ако една компания иска да остане конкурентоспособна, да се развива и расте, вместо да наема средно компетентни служители, тя трябва да намери страхотни хора, които в почти всички случаи са заети.
Дори когато кризата удари през 2008 г. и много хора останаха без работа, компаниите често използваха хедхънтъри, поради същата причина. Сега, след Ковид кризата нещата отново стават все по-трудни и по-трудни за компаниите. Голям брой фирми осъзнаха недостига на таланти и че играта за набиране на персонал се е променила коренно. Сега това е постоянен процес, при който изграждането на работодателска марка и превръщането на компанията в привлекателна в очите на потенциалните служители са решаващите части от успешното набиране на персонал.
И все пак компаниите не са оставени сами и за радост има доставчици на услуги като LinkedIn и Facebook, които се опитват да предложат решение и помощ. Разбира се, тяхната цел е да правят пари с тези нови услуги, но това е добре, ако и когато тези услуги могат да бъдат толкова полезни, колкото Facebook обещава. Вицепрезидентът на Facebook за реклами и бизнес платформа Андрю „Боз“ Босуърт заяви, че искат да видят как могат да направят Facebook по-полезен в ежедневието ни. Те откриха, че малките предприятия имат проблеми с наемането и повечето хора са отворени за по-добра, по-високо платена работа, дори ако са доволни от текущата си работа.
„Две трети от търсещите работа вече са наети“, каза Боз. „Те не прекарват дните и нощите си там в търсене на работа. Те са отворени за работа, ако има работа.“
Въпреки че LinkedIn може да е лидер в социалната мрежа за заетост, нейната база от 467 милиона потребители изглежда доста малка в сравнение с 1,86 милиарда на Facebook. Потребителите на Facebook се връщат всеки ден по различни причини, което им дава възможност да чуят и да кандидатстват за мечтана работа, която не са знаели, че искат. Това може да се случи особено сега, когато Facebook ще започне да публикува работни места и отворени позиции направо във времевата линия на всеки.
Не се съмнявам, че Facebook може и ще промени играта тук. Техните близо 2 милиарда потребители, неограничени данни и ресурси, свързани с невероятните им рекламни познания и алгоритъм, могат да свържат компании/отворени позиции и потенциални служители по начин, който не сме виждали досега. Особено когато говорим за длъжности на по-ниско ниво.
Когато става въпрос за позиции, които изискват години професионален опит, образование и стаж, възникват съмнения, че всяка технология, услуга или алгоритъм може да направи значителна промяна – такава, която да направи рекрутърии хедхънтърите ненужни.
Необходимо е да има зашеметяваща кампания заедно с добър имидж на компанията, местоположение, добра работодателска марка и пакет от заплати/доходи, за да накарате някой да кандидатства, когато наистина е доволен от текущата си работа и компания. Рисковете от смяна на работата и компанията са твърде високи, а съществува и факта, че трябва наистина да се борите.
Конкретен пример, който може да се даде, е кампанията „шанс за цял живот“ от Sinerbrychoff във Финландия. Sinerbrychoff (или само Koff) е много добре позната и също така най-старата пивоварна в скандинавските страни, основана през 1819 г., днес част от Carlsberg Group. Те стартираха кампания за набиране на персонал заедно с една голяма маркетингова агенция, където търсят няколко различни ключови играчи за своя маркетингов екип. Разходите вероятно са били огромни, но дали ще имат успех? Въпреки че кампанията беше интелигентно съставена със собствен домейн и уеб страница и въпросите за кандидатстване бяха всичко друго, но не и нормални, тя все пак изискваше доста от кандидатите, като например запис на кратко въвеждащо видео и т.н. И това беше само началото. Следващата стъпка беше групово интервю или нещо подобно в трамвая на Koff Bar. Да, Koff има трамвай в Хелзинки, който всъщност е бар и обикаля града.
Въпреки че кампанията беше страхотна, а усилията, защо някой наистина добър ще кандидатства и ще се презентира там? И отговорът е, че не биха го направили. Финландия, Хелзинки и особено маркетинговите кръгове там са наистина малки и не едва ли ще рискувате работата и кариерата си, като се представяте там. Шансовете да не получите работата все още са твърде високи в сравнение с другите рискове.
В интернет съществуват десетки статии за това как хедхънтърите и рекрутърите ще изчезнат, защото вече не са необходими поради тези нови технологии и услуги.
За да привлечете най-добрите кандидати и да ги заинтересувате, е необходимо да осъществите първия контакт по телефона или лично съобщение и да уточните конфиденциалността на разговора. Когато връзката е установена и е ясно, че този разговор е само между хедхънтър или рекрутър и потенциалния човек, нещата могат да започнат да се случват, въпреки че този човек не е мислил за смяната на работата.
Намирането на правилните хора е мисия възможна, като е необходим правилен подход, интрументариум и рекрутър/ или хедхънтър.
Пишете ни на info@hrservices.bg и ние ще ви помогнем в намирането на подходящите служители.