Съществуват различни методи за подбор на персонал.

В тази статия ще ви запознаем с тях.

Задължителни методи (автобиография (CV), интервю)

Биографичния метод или анализирането на Curriculum Vitae (CV) e един от задължителните методи, използвани от компаниите. Още с обявата, компанията публикува изисквания за търсената длъжност (образование, професионален опит, владеене на езици, програмни продукти и т.н).  До голяма степен тези критерии целят спестяване на време на страните.

Анализът на CV-то цели предварителен подбор на кандидатите и отсяване на тези, които не покриват критериите. Автобиографията се разглежда преди явяването на кандидата на интервю, а не пред кандидата.

Интервюто е взаимодействие между интервюиращ и интервюиран с цел да се определи доколко кандидата отговаря на критериите на компанията. Един процес по подбор може да включва няколко интервюта , преди да се вземе решение за евентуалното наемане на сътрудник. Интервюто допълва и разширява информацията от автобиографията.

Традиционни методи за подбор на персонал (мотивационно писмо, препоръки, формуляр за кандидатстване)

Мотивационното писмо е традиционен метод за кандидатстване. Би следвало кандидата да подаде мотивационно писмо, когато е упоменато, че се изисква такова.

Мотивационното писмо следва да съдържа информация за имената на кандидата, длъжността, за която кандидатства и да упоменава връзката между опита и мотивите за кандидатстване.

В доста държави препоръките са официален документ и се изискват от кандидата след всяка смяна на работното място. Добре е кандидатът да има препоръка с контакт на препоръчител, който е предупреден и подготвен.

Някои компании използват свои формуляри за кандидатстване, което до голяма степен улеснява компаниите в отсяване на апликантите. По този начин организацията вижда веднага отговор на въпросите, които я интересуват.

Класически методи за подбор на персонал (тестове и въпросници)

Тестовете са широко разпространен метод за подбор. Изборът им зависи от длъжността и информацията, която се очаква да покажат.  Най-общо съществуват психометрични и психологически тестове. Дали компанията ще предпочете метода на интервю или използването на тестове е въпрос на избор и преценка.

Нетрадиционни методи за подбор на персонал

Някои нетрадиционни методи за подбор на персонал са: астрология, аудиопсихология, характерология, хирология, нумерология, жестиология, хематопсихология.

Специфични методи (полиграф и графология)

Полиграфът, известен като детектор на лъжата е устройство, което записва физическите изменения в тялото на кандидата, когато отговаря на въпроси.За да ги използват, специалистите по подбор е необходимо да имат специален лиценз за работа с полиграф.

Графологията от своя страна изследва движението на ръката, на почерка, като израз на душевното състояние на човека.

Проективни методи за подбор на персонал

Проактивните методи включват дълбинни психологически тестове, като: Тематично-аперцептивния тест /ТАТ/ и тестът на Роршах /теста на мастилените петна/. Този тип методи са малко използвани на практика.

Център за оценка

Този метод за подбор цели да определи дългорсочния потенциал и компетентност. Този метод се използва не само в процеса по подбор, но и при атестация на служители.

Групови игри и казуси

Този тип методи за подбор се очаква да даде информация за поведението и комуникацията на участниците в група, как реагират в ситуции и решават проблеми; по какъв начин взаимодействат с другите участници в групата и какви роли предпочитат – съревнование, сътрудничество или лидерство.