Пейзажът за набиране на персонал в Европа се развива бързо през 2025 г. Какви предизвикателства трябва да предвиди и да се подготви вашата компания, за да успее?

1. Недостиг на таланти и пропуски в уменията

Европейските компании, особено в инженерния сектор, са изправени пред сериозен недостиг на таланти поради нарастващата пропаст между нуждите на индустрията и наличните умения, както и нарастващата конкуренция. В резултат на това много фирми се обръщат към международните пазари, за да намерят точните кандидати. 

Скорошно проучване дори показва, че 80% от фирмите в Обединеното кралство се борят да наемат квалифицирани ИТ специалисти, докато Германия разчита на приблизително 288 000 чуждестранни работници всяка година, за да поддържа икономиката си.

2. Натиск за конкуренция с лидерите в индустрията

Големите компании със силна работодателска марка привличат топ таланти, което прави по-трудно за по-малките фирми и стартиращи фирми да се конкурират с тях. Самата им репутация често ги прави първи избор за търсещите работа.

„Компании катo L’Oréal са лидери в брандинга на работодателите, но не винаги са водени от конкретни усилия. По-скоро много от тях имат естествено силна репутация, която привлича много кандидати. За да останат конкурентоспособни, по-малките предприятия трябва да се съсредоточат върху изграждането на своя собствена уникална работодателска марка с целеви кампании и инициативи.

Въпреки това, нашето проучване, проведено в Чешката република, показва, че само 34% от компаниите имат добре дефинирана стратегия за брандинг на работодателя. Други 37% се занимават с брандинг дейности спорадично, без ясен план. Останалите 29% изобщо не инвестират в брандинг на работодателя.

3. Дълги и сложни процеси по набиране на персонал

Наемането се забавя и фирмите плащат цената. Средно попълването на позиция отнема 44 дни. За да се види това в перспектива, кандидатите чакат повече от месец, за да чуят окончателното решение.

Дългите процеси на одобрение, многобройните кръгове на интервюта и бавната комуникация не просто разочароват кандидатите – те ги тласкат направо в ръцете на по-бързо движещи се конкуренти.

Бавният процес на набиране на персонал не трябва да е норма. Екипите по подбор е необходимо да започвнат сътрудничество с европейски клиенти чрез създаване на процес на набиране на персонал, който отговаря на нуждите на компанията, като същевременно осигурява безпроблемно и положително преживяване за кандидатите.

4. Натиск върху многообразието, справедливостта и включването (DEI)

Въпреки шума в Съединените щати, европейските компании все още са подложени на натиск да засилят многообразието и приобщаването, водени от разпоредбите на ЕС като Закона за равенството и многообразието и CSRD, както и от нарастващите очаквания от инвеститори и служители. За да бъдат в крак с тези изисквания, много фирми преосмислят своите стратегии за набиране на персонал.

И все пак, въпреки усилията им, само 7% от организациите работят активно за една наистина приобщаваща култура.

Компании като Sodexo и Novartis разбират значението на DEI на работното място и се надяваме, че повече ще последват стъпките им, не само защото това е правилното нещо, но и защото отваря вратата към таланти, които са били недостатъчно обгрижвани.

5. Високи очаквания на кандидатите и изисквания за баланс между работата и личния живот

Кандидатите днес очакват повече от просто заплата. Над 70% от работниците в ЕС предпочитат да работят дистанционно поне няколко пъти месечно, а компаниите, които предлагат възможности за развитие, отбелязват 34% по-високо задържане на служителите.

Но много предприятия в Европа все още не успяват да отговорят на тези изисквания, което затруднява привличането и задържането на квалифицирани хора.

„Наскоро имахме интензивна дискусия с клиент относно заемането на финансови позиции за бизнес център в Прага. След преразглеждане на офертата им, за да включи няколко дни домашен офис, броят на кандидатите се увеличаваше с десетки всяка седмица“, заключава рекрутър.

5. Все по-широка ножица между финансовите очаквания на кандидатите и предложенията на компаниите

Все по-често се срещат кандидати, предлагащи труда си на двойна цена спрямо други за еднаква работа при даден работодател.