Ефектите от карантината започнаха, а подбора по време на COVID-19 не е същия като преди.
Европа постепенно затвори своите граници и всички страни, представени на пазара на труда ограничиха своето търсене на персонал. И хората и компаниите се оказаха в безпрецедентна ситуация.
Тъй като глобалните пазари изпаднаха в паника и икономическата активност спря в много сектори, наемането на работа се забави и/или спря в много компании. Като цяло секторът за подбор на персонал като цяло има проблеми. Компании като гиганта ZipRecruiter е освободил около 40% от персонала си.
Тъй като физическото взаимодействие беше забранено, компаниите, които вече имат или могат да преминат към отдалечена работа с минимални усилия, ще имат ясно предимство.
Как сегашната ситуация влияе на набирането на персонал?
Разговаряхме със специалисти по подбор, работещи за някои утвърдени технологични компании за техните практики за справяне с кризата и стъпките за смекчаване на краткосрочните ефекти и средносрочните ефекти от социалното блокиране и икономическата несигурност.
Надяваме се, че споделянето на техните прозрения ще ви помогне да се ориентирате в трудните времена.
Компаниите наемат по-малко, но повече за отдалечена работа
Както се очакваше, глобалната криза започна да оказва влияние и върху пазара на труда.
В много платформи за работа се наблюдава значителен спад в предложенията за работа, като спадът се наблюдава през март в сравнение със стабилния растеж, който се случваше по същото време миналата година.
Броят на заявленията за работа отбеляза спад през февруари и първата половина на март, когато пандемията вече беше завладяла заглавия в световен мащаб и несигурността по отношение на икономиката започна да започва.
Този резултат всъщност е естествен, тъй като хората са предпазливи за смяната на работата, особено във времена на промени.
В зависимост от това колко дълго ще продължи пандемията и влиянието ѝ върху бизнеса в дългосрочен план, можем да очакваме множество свободни кандидатури за работа.
Вече има рязък ръст на броя на заявленията за работа още от втората седмица на месец март, като броят на предложенията за отдалечена работа е почти удвоен в сравнение със ситуацията през януари.
Увеличението на броя на апликантите за отдалечена работа е още по-драстично – ръст от 105% през третата седмица на март в сравнение със същия период на февруари и огромен 135% ръст в сравнение с януари.
Как рекрутерите преживяват последиците от пандемията? За какви позиции все още се наемат компании?
По време на пандемия избягването на физически контакт (и миене на ръце) се превърна в най-голямата отговорност и това принуждава компаниите да направят фундаментални промени в своите процеси.
Набирането на персонал естествено е една от дейностите, при които срещата лице в лице винаги е била норма – е, не вече!
Някои компании продължават все още да набират персонал за всички открити позиции, но най-големият проблем се състои в определянето на начални дати, особено за кандидати от други държави.
Най-голямата промяна за част от компаниите, работещи в сферата на подбора на персонал е прехвърлянето на целия процес по подбор изцяло онлайн, като всички интервюта се случват чрез видео. Това е единствено възможния начин, по който ще продължи подбора за момента. Естествено, ще трябва да се планира страхотен онлайн бордов процес за новите служители.
Част от компаниите прогнозират, че компанията може да се забави набирането на персонал в някои екипи. В Supermetrics все още се търсят софтуерни инженери, ръководители продажби, мениджър маркетинг, CMO и други роли.
Според Кристин Кук от Естония, разработчик на софтуер за проверка на идентичността Veriff, те вече са намерили нов задоволителен начин да продължат да се работят във време, когато почти всички работят отдалечено.
Използвайки някаква помощ отвън, те са подготвили дистанционен процес по он бординг обучения, който спомага за безпроблемното привличане на хората в екип, който работи 100% дистанционно.
Как кандидатите за работа реагират на кризата?
Страховете от вирусна пандемия, смесени със страха да не загубят работата си и доходите – служителите в момента имат двустранно чувство на страх.
Хората са предпазливи към смяната на работата като цяло и във времена на промени подобна тенденция нараства. В зависимост от това колко ще трае пандемията и въздействието ѝ върху бизнеса в дългосрочен план, можем да очакваме оптимизация на работната си сила според новото търсене и пазарните условия.
Тъй като повечето страни са затворили границите си и полетите са отменени, преместването в чужбина е трудно физически и хората не са склонни да поемат двоен риск от нова работа и нова страна в несигурно време.
Много хора също използват забавянето, за да отделят известно време и да работят по проектите, които отлагат с месеци.
Как да преминем през кризата и да се подготвим за възстановяване?
„Запазете спокойствие и продължете!“ изглежда не е достатъчно в тези времена (случвало ли се е някога?).
Ключови аспекти за преодоляване на кризата са:
Комуникация
Без значение каква е стратегията ви – независимо дали продължавате да наемате или сте на пауза, изговорете ясно следващите си стъпки с активните си кандидати.
Комуникациия с всички на всеки две седмици, които са в режим на задържане, ще бъдат приятно изживяване, дори ако всъщност нямате никакви новини.
Емпатия
Покажете съпричастност. Дори здравите хора могат да изпитват безпокойство или стрес от тази ситуация, което е различна от всичко, което повечето от нас са преживявали някога.
Помнете, че вашата собствена компания се състои от хора и тези хора могат да почувстват ефектите на пандемията Covid-19 по различни начини. Подкрепете ги и покажете разбиране, сега е по-важно от всякога да сме обединени и загрижени.
Подкрепете вашата компания
Наемането на работа трябва да подкрепи бизнеса. Ключовото тук е да се възприеме хуманен подход, който да бъде разбираем и ориентиран към решения. Съществуват социални групи, в които хората се събират и се опитват да намерят решения на ежедневните предизвикателства.
Опитайте се да приспособите подбора към текущата ситуация, като стартирате процесите онлайн. Ако правите пауза на текущите набиране на персонал, то сега е идеалният момент да помислите как да подобрите процесите и да преосмислите нуждите за наемане и да планирате до края на годината в идеалната ситуация и най-лошия сценарий или да обмислите нови идеи за набиране на пазара!
Сред някои страхотни идеи, които някои компании стартираха, беше въвеждането на ежедневни отдалечени оперативки и социални събития онлайн, предлагайки обезщетение за грижа за деца за служители с малки деца, въвеждане на по-гъвкаво работно време – хората вече могат да работят, когато имат възможност ; активна комуникация за облекчаване на стреса.
Какво предстои в следващите месеци?
Предстои промяна на пазара на труда, която е в полза на компаниите. Някои предприятия ще бъдат силно засегнати и ще трябва да уволнят хора или да предложат неплатени отпуски. В първия случай това означава, че броят на кандидатите ще расте естествено и докато търсенето на работни места расте, ще има лек спад на заплатите. Както вече отбелязахме, изглежда, че това вече е започнало.
Неплатените ваканции ще позволят на хората да вземат краткосрочни проекти на свободна практика, различни от куриерски позиции, шофьори, служители във вериги на дребно и поддръжка на домове, както и разработка на софтуер, маркетинг и дизайн.
Всичко зависи от извънредното положение и неговата продължителност, но ние се надяваме, че през следващите два месеца ситуацията ще се успокои и компаниите ще предприемат стъпки за възстановяване на работата.
Ако вашата компания има нужда от услуга по подбор на служители, ние с удоволствие ще ви помогнем в намирането на правилните хора за вашия бизнес. Очакваме ви на info@hrservices.bg