Офисът не е място, където да загубите самообладание без значение колко е оправдано. Има правилен и грешен начин да се справите с работната драма.
Разрешаването на конфликти на работното място е изкуство, което е важно да научите по-рано, отколкото по-късно. Природата да бъдем хора означава, че сме длъжни често да се справяме с недоразумения, търкания и конфликти. И тъй като много от нас прекарват голяма част от живота си на работа, тези неща се случват и там.
Все пак не е толкова лошо, колкото звучи. Когато се третира правилно, конфликтът може да бъде изключителен инструмент за растеж, както в личен, така и в професионален план. Служителите, които се справят със споровете по здравословен начин на работа, допринасят за по-доброто представяне на компаниите като цяло. Така че това е победа за всички.
В тази статия ще научите:
• защо могат да възникнат спорове в офиса;
• как хората са склонни да реагират на конфликт;
• какви умения и стратегии трябва да овладеете, за да разрешавате конфликти.
Защо спорим на работа: Примери за конфликти на работното място
Въпреки че причините за конфликт могат да са от най-различен характер, има списък с най-често срещани причини. Тези причини е най-вероятно да възникнат при хората, с които работите най-тясно, като вашите колеги, колеги в други отдели и вашия мениджър. Знаейки какви са те, може по-лесно да ги забележите, когато се появят, и да се справите с тях веднага щом възникнат.
Лоша комуникация
В работата ние непрекъснато си сътрудничим за постигане на обща цел. Въпреки това, когато инструкциите и очакванията са оставени да се гадаят или не са изразени ясно, бързо възникват конфликти, основани на неразбиране.
Неясни роли и отговорности
Когато работните места нямат ясна структура, разногласията за това кой какво прави често ще бъдат на дневен ред. В тези среди познаването на стратегии за разрешаване на конфликти на работното място може да бъде животоспасяващо.
Сблъскващи се личности
Хората се ръководят от толкова много фактори, истории, цели и перспективи. Изграждането на умения за разрешаване на конфликти на работното място е задължително за справяне с неизбежните проблеми, с които ще се сблъскате на разнообразно работно място, където всеки има различна гледна точка.
Неразрешени минали разногласия
Когато конфликтите не се адресират правилно, те вероятно ще се натрупат и ескалират с течение на времето, създавайки ефект на снежна топка, който може да има отрицателно въздействие върху работната ви среда.
Успешно разрешаване на конфликти: умения, от които се нуждаете
Преди да навлезете в дълбочина относно най-добрите стратегии, които можете да използвате за насърчаване на ефективно разрешаване на конфликти на работното място, важно е да разберете, че стратегиите вървят ръка за ръка с определени умения, които първо трябва да научите.
Когато овладеете и практикувате тези умения, ще разполагате с всички необходими инструменти за справяне с конфликти на работното място като професионалист:
1. Асертивна комуникация
Говорителите, които използват асертивна комуникация, могат да оценят и изразят собствените си гледни точки пред другите по позитивен, но твърд начин. Въпреки че този стил на общуване е противоположен на пасивната агресия и вместо това е активен и прозрачен, не го бъркайте с агресия.
Асертивната комуникация означава да можете да защитите своята гледна точка, като същевременно поддържате уважение към всички участници. Ако звучи трудно, това е, защото е така. Само много малък процент от хората могат естествено да овладеят това умение. Добрата новина е, че всеки може да стане добър в това. За да направите това, съсредоточете се върху:
• открито изразяване на вашите желания и насърчаване на другите да направят същото;
• поемане на отговорност;
• избягване на обвиняване или засрамване, като се работи с факти, а не с емоции.
2. Активно слушане
Активното слушане е мощно умение за разрешаване на конфликти. Казано по-просто, активното слушане означава да бъдете внимателни и да се фокусирате върху това, което другият човек казва, за да го разберете наистина, вместо да давате незабавен отговор. Изисква да бъдете напълно в момента, да избягвате преценката и да избягвате да правите предположения за това, което някой ще каже. Най-добрите начини за упражняване на това умение са:
• Влизане в разговори с отворен ум.
• Отделяне на време за разговори.
• Задаване на въпроси и преформулиране на казаното, с цел потвърждение на разбраното.
3. Емоционална интелигентност
Още веднъж това е чудесен инструмент за разрешаване на конфликти на работното място. Емоционално интелигентните хора са способни да разпознават както своите, така и емоциите на другите хора и да реагират съответно, за да постигнат най-добрия резултат заедно.
Не става въпрос за контролиране на вашия партньор в разговор, а по-скоро за това да ги накарате да се почувстват чути и разбрани. Това улеснява комуникацията и помага за предотвратяване на ескалации. Можете да тренирате мускулите си за емоционална интелигентност, като:
• Бъдете наблюдателни към другите, както към това, което казват и как го казват, така и към тяхната невербална комуникация.
• Осъществяване на смислен зрителен контакт с хората, с които говорите, за насърчаване на доверието.
• Поставяне на мястото на някой друг, за да разберете неговите мотиви и действия.
4. Решаване на проблеми
Разрешаването на проблеми е едно от най-търсените меки умения не само за разрешаване на конфликти на работното място, но и за почти всеки вид предизвикателство, което ще срещнете в и извън кариерата си. Разрешаването на проблеми е изкуството да се идентифицират проблемите и активно да се изгражда пътна карта за разрешаването им.
Той е методичен, фокусира се върху факти, а не върху чувства и разчита на креативност, за да търси решения. Можете да насърчите това умение в живота си, като:
• Уверете се, че наистина разбирате какъв е проблема, като се включите в активно слушане.
• Дистанцирайте се от емоциите си относно проблема, за да мислите по-ясно.
• Прекарване на време в дейности, които насърчават мислене извън кутията, като пъзели, стаи за бягство или търсене на съкровища.
Ефективни стратегии за разрешаване на конфликти за работа
Когато възникнат сблъсъци от каквото и да е естество на работното място, хората са склонни да реагират основно по четири различни начина чрез:
1. игнориране на проблема
2. отстъпване за отстраняване на проблема поне в краткосрочен план
3. преследване на „победата“ на всяка цена
4. сътрудничество или компрометиране
Първите две тактики със сигурност могат да постигнат разрешаване на конфликти на работното място в конкретни ситуации, като например в отговор на еднократен проблем или когато не е достатъчно важно за вас, за да го прокарате по-нататък. Въпреки това, ако ги използвате постоянно, те вероятно ще ви накарат да натрупате чувство на неудовлетвореност и негодувание, което може да допринесе за изгаряне с течение на времето.
Третият подход, стремейки се да спечелите спора на всяка цена, може да ви донесе това, което искате в този момент, но не е ефективна дългосрочна стратегия. Това е така, защото като напълно игнорирате исканията на вашия колега, вероятно ще излезете като негъвкав и труден за работа. Вместо това се съсредоточете върху сътрудничеството, което обикновено означава, че двете страни правят компромис, за да постигнат еднакво задоволително споразумение.
Как да се справим с конфликтите на работното място: Конкретни стъпки
Ако се сблъсквате с тормоз на работното място или други форми на дискриминация или тормоз, не се замисляйте, преди да ескалирате проблема до вашия мениджър или HR. Във всички останали случаи най-добрата стратегия за разрешаване на конфликти на работното място е сътрудничеството чрез следните стъпки:
1. Идентифицирайте проблема и се изправете пред него бързо и открито
Вместо да оставите проблема да тлее и потенциално да се развие в нещо по-голямо, вземете мерки възможно най-скоро. Свържете се със заинтересованото лице и обяснете или задайте въпроси, целящи да разберат какъв е източникът на несъгласие.
Може да бъде по-малко смущаващо да изберете по-непринудена среда за вашия разговор от офиса. Идеално е място за кафе или обяд. Въпреки това, ако вашият конфликт на работното място вече е ескалирал, добра идея е да потърсите помощ от неутрален колега или дори HR, който да действа като модератор.
2. Бъдете позитивни
Винаги се стремете да поддържате положително отношение и спокоен тон и подчертавайте, че целта ви е да намерите решение, което може да задоволи и двете страни. Използването на хумор по подходящ начин също може да бъде много ефективно за разведряване на настроението, като по този начин се постига по-бързо разрешаване на конфликти на работното място. Когато идентифицирате проблема, избягвайте да го сочите с пръст. Съсредоточете се върху конкретно поведение или поводи, а не върху характера на човека.
3. Слушайте и задавайте въпроси
Оставете другия човек да изрази своята гледна точка и да задава искрени въпроси, за да ги разбере. Признайте различните си мнения, поемете отговорност, когато е необходимо, и не приемайте нещата лично. По този начин те ще се почувстват чути и ще бъдат по-склонни да си сътрудничат за по-добро решение.
4. Работете заедно за намиране на решение
Разрешаването на конфликти на работното място не е толкова различно от справянето с разногласия в други области на живота ви. За да направите всички щастливи, ще трябва да обмислите решения, да изключите опции, които не са осъществими и често да правите компромиси тук и там. След като се договорите за определен курс на действие, установете отговорности и как да предотвратите повторението на същия проблем. Важно е също така да се отбележи, че понякога е невъзможно всички да бъдат щастливи, така че желанието да бъдем обективни е от ключово значение.
5. Бонус: Съвети за предотвратяване и разрешаване на конфликти в отдалечени екипи
Както можете да си представите, отдалечените екипи не са имунизирани срещу разногласия, точно обратното. Когато липсват взаимодействия лице в лице, изражение на лицето и невербална комуникация, разбирането на хората може да бъде по-трудно, следователно има повече шансове за търкания. В допълнение към вече споменатия план за игра, членовете на отдалечени екипи трябва:
• Използвайте най-подходящата технология, която имате. Да, някои срещи могат да бъдат имейли, но не всички! Когато възникнат спорове, винаги е по-добре да ги повдигнете и разрешите по телефон или видео разговор.
• Не прекъсвайте и изчакайте реда си. Не забравяйте, че същите правила за учтивост, които важат за разговори лице в лице, важат и в цифровото пространство.
• Внимавайте за промени в стила и честотата на общуване. Ако вашият колега се свързва все по-рядко или внезапно отговаря на съобщения с едносрични думи, може да искате да проверите дали са добре.
• Настанявайте се редовно. Посветете време на хората, с които работите най-много, за да насърчите комуникацията. Можете да зададете седмични срещи, бърза виртуална кафе пауза или дори виртуално питие след работа. Редовната положителна комуникация може да бъде от решаващо значение за по-лесното разрешаване на конфликти на работното място, когато възникнат.
Намалете нуждата от разрешаване на конфликти на работното място, като намерите работа, която обичате
Разногласията са нормална част от живота, но отвореният и подкрепящ работодател може да промени начина, по който се проявяват.
HR Services може да ви помогне да намерите идеалната работа за вас! Изпратете ни автобиографията си на info@hrservices.bg