Има действия и поведения, които са в ущърб на отношението интервюиращ-интервюиран.
Когато сте на интервю за работа, има много неща, които e добре да съобразявате, за да се представите добре. Има неща, които не трябва да правите, ако искате да Ви поканят отново и да Ви предложат работно място.
Грешки във вербалната комуникация:
- прекъсване на интервюиращия;
- поставяне под въпрос питанията на интервюиращия ( например: Този въпрос ми се струва сложен и рискован);
- продължително мълчание и отговори от една дума (например: Да…не….може би…);
- жаргон, езикови грешки, паразитни думи (например: хората бяха много дръпнати…/ за да можехме да бъдеме мотивирани/ все едно, че…);
- празнословие и отклоняване от задаваните въпроси (например: Не познавам добре сферата на телекомуникациите, но в банката…);
- избягване на трудни въпроси (например: Не обичам да правя планове за бъдещето..предпочитам да живея в настоящето…ден за ден…);
- прекомерно извиняване (например: Моля за извинение, че настоявам…надявам се, че отговарям на въпроса Ви…струва ми се, че това ще рече…);
Грешки в невербалната комуникация:
- продължително наместване на стола;
- пипане на лични или стоящи на масата вещи;
- подпиране на портфейл, папка или чанта на масата;
- дъвчене на дъвка, хранене или пушене;
- включен мобилен телефон;
- несъгласувани действия и стойки (резки движения, разкриващи вълнение);
- разсеян поглед (оглеждащ наоколо).
Грешки в подхода:
- проява на надменност (например: Не допускам да поставят под въпрос работата ми, особено когато не взимам ръководството на сериозно…);
- прекалена скромност (например: Правя каквото и да е, тъй като не съм в положение да изисквам нищо…само мога да благодаря за възможността, че ми дават работа…);
- самохвалство (например: Аз бях единственият кадърен човек в онзи екип, представянето ми винаги е било безукорно…);
- говорене за предишни работодатели или преки началници по отрицателен начин (например: Съдружниците в компанията не се разбираха и нямаха способности за ръководене на хора…Знаеха само да експлоатират работниците);
- критикуване на ценности (например: Тази колежка беше много раздразнителна, беше невъзможно да се общува с нея, и всичко навежда на мисълта, че има връзка с шефа, май ще му е протеже…).
В развоя на интервюто е необходимо да бъдете сензитивен към сигналите на средата и към собствените си преживявания.
Невербална комуникация:
- представяне, поздравявайки посрещащия;
- изчакване на покана за сядане;
- сядане и седене в уместна поза;
- проявяване на внимание и интерес;
- гледане на интервюиращия в очите;
- открити жестове и усмивка;
- подобаващо обръщение (никога на „ти“);
- положителна комуникация (вербална и невербална);
- говорене с естествен и непринуден тон;
- следене на интервюиращия и слушане на казваното от него.
Вербална комуникация:
- отговаряне съгласно въпросите;
- проявяване на интерес към работата и фирмата;
- деликатно искане на пояснения, винаги когато някой въпрос не е ясен.
Планирането и предварителната Ви подготовка за интервю ще повиши увереността и емоционалния контрол.