Успешните компании зависят от доволни служители. За да разберете как се чувстват вашите служители относно работата си, трябва да измерите и разберете техните нива на удовлетвореност. Най-добрият начин да постигнете това е чрез проучвания за удовлетвореността на служителите.
Нека разгледаме по-отблизо удовлетвореността на служителите, как се различава от ангажираността, защо трябва да измервате удовлетвореността и какво да правим с резултатите, докато навлизаме в света на проучванията за удовлетвореността на служителите.
Какво е удовлетвореност на служителите?
Удовлетвореността на служителите, което не трябва да се бърка с ангажираността на служителите, е термин, който се използва, за да опише доколко служителите са доволни от работата, опита, работното място и цялостната си организация. Удовлетворението е свързано с елементи като възнаграждение, обезщетения, признание, баланс между работа и личен живот, работно натоварване, фирмена култура, ефективно лидерство и т.н. Гарантирането, че отговаряте както на материалните, така и на нематериалните нужди за удовлетворение на служителите е от решаващо значение за задържането на най-добрите таланти и подобряването на ангажираността във вашата организация.
Удовлетворението е решаващ фактор за ангажираността на служителите, вашата крайна цел за служителите. Двата термина често се използват взаимозаменяемо, но не са едно и също. Удовлетвореният служител може да бъде неангажиран, така че макар постигането на удовлетворение да е важно, то не е единствената съставка, необходима за ангажираност. Обратно, неудовлетвореният служител не може да стане ангажиран, без първо да е доволен.
Както удовлетворението, така и ангажираността на служителите са пряко свързани с удовлетвореността на клиентите. Много проучвания показват, че е малко вероятно недоволните служители да предоставят добро обслужване на клиентите. В крайна сметка подобряването на удовлетвореността на служителите е важен фактор за цялостния успех на вашия бизнес и основополагаща част от вашия план за ангажиране на служителите.
Удовлетворението на служителите също е свързано със задържането. Ако вашите служители са доволни и щастливи на работа, е по-малко вероятно да напуснат. Ползата от измерването на удовлетвореността на служителите е, че ще разберете защо доволните служители остават.
Защо трябва да измервате удовлетвореността на служителите?
Всеки иска да обича работата си, нали? В края на краищата, ако ще прекарвате по-голямата част от будните си часове на работа, трябва да се чувствате щастливи там.
Удовлетворението на служителите се основава на разбирането колко от вашите служители обичат да работят за вас. Вашите служители щастливи ли са? Доволни ли са от своите ползи и ежедневните изисквания? Спрете да гадаете и разберете с проучване за удовлетвореността на служителите.
Какво е проучване на удовлетвореността на служителите?
Проучването на удовлетвореността на служителите е инструмент, използван от организациите за измерване на удовлетвореността на техните служители. Събраната информация се анализира и използва за насочване на действия за подобряване в области, които не са оценени положително в проучването. Проучванията за удовлетвореността на служителите трябва да се провеждат редовно, за да се следи ефективността на вашите усилия за подобряване на удовлетвореността и да се наблюдават нови тенденции.
Ползи от провеждането на проучване за удовлетвореността на служителите:
• Идентифицирайте общи проблеми сред служителите
• Увеличете процента на задържане
• Събирайте директна обратна връзка от служителите
• Насърчавайте откритата комуникация
• Количествено изразете обратната връзка, за да оправдаете подобренията
• Наблюдавайте удовлетвореността във времето за тенденции
• Предвидете текучеството
• Директна обратна връзка за насочване на подобрения
• Проучванията на служителите са ценни за научаване по няколко теми, като всички те са пряко свързани с морала на служителите, удовлетворението и участието им в компанията.
• Ползи за здравето, уелнес програми, възнаграждение, представяне на мениджърите, кариерно развитие, работна среда: Това са всички области, които можете да проучите в дълбочина с добре проектирано проучване за удовлетвореността на служителите.
• Например, знаете ли, че „уважителното отношение към всички служители“ е най-важният фактор за удовлетворението от работата в САЩ? Вярно е – според проучване на Обществото за управление на човешките ресурси никой друг фактор не стимулира повече удовлетвореността на служителите.
Колкото повече знаете как се чувстват служителите ви, толкова по-лесно е да сте сигурни, че са доволни.
Планиране на вашите проучвания за удовлетвореността на служителите
Внимавайте при планирането на вашето проучване за удовлетвореността на служителите. Вашата цел е да получите честни, автентични отговори, които можете да превърнете в приложими решения във вашия бизнес. Имайте предвид тази цел през целия процес на планиране, създаване и администриране на вашите проучвания.
Получаване на данни
За да получите най-добрите данни, трябва служителите ви да бъдат честни и автентични в отговорите си на вашите въпроси от проучването. Уверете се, че служителите разбират, че техните отговори ще бъдат анонимни. Всъщност, поставете го писмено на първата страница на вашата анкета. Ако служителите вярват, че няма да има последствия от отрицателните отговори, е по-вероятно те да дадат автентични отговори.
Подготовка на въпроси
Въпросите трябва да са кратки, стегнати и лесни за разбиране. Поддържайте тона си разговорен и свободен от жаргон. И никога не искайте една и съща информация два пъти. Дори ако въпросите са формулирани по различен начин, попитайте само веднъж.
Въпреки че е изкушаващо да използвате всички въпроси с множествен избор и скала за оценка, тъй като те са лесни за анализ, отворените въпроси ще ви осигурят най-проницателната информация. Комбинацията от видове въпроси ще даде цялостен поглед върху удовлетвореността на служителите.
Продължителност на проучването
Няма определена продължителност на проучването за удовлетвореността на служителите. Намерете баланс между получаването на данните, от които се нуждаете, и събирането на толкова много данни, че става твърде трудно за смилане. Трябва също така да обмислите ограничаване на въпросите си, за да избегнете умората от проучването. Ако респондентите се изморят или отегчат, те ще се откажат напълно от проучването. Като се има предвид това, първото проучване трябва да е изчерпателно и да включва до 30 въпроса.
Вашето първо проучване за удовлетвореността на служителите ще бъде изчерпателно. И както може би знаете, след това ще трябва редовно да проверявате пулса на служителите си. Вместо да прилагате пълното проучване всеки път, използвайте пулсови проучвания от 1-10 въпроса периодично през годината. Те могат да доведат до важни прозрения и тенденции с по-малко време.
Най-добри практики за писане на анкетни въпроси
• Пишете въпроси, които са прости и директни: не добавяйте ненужни подробности
• Попитайте за теми, които могат да бъдат променени: ако не можете да предприемете действие въз основа на отговорите, не задавайте въпроса
• Направете въпросите конкретни и кратки: не генерализирайте
• Не използвайте жаргон: стойте далеч от нашумелите думи в индустрията
• Поддържайте въпросите неутрални: избягвайте въпроси, които са пристрастни или водещи
• Осигурете адекватен, балансиран набор от отговори: винаги предлагайте един неутрален отговор
• Стойте далеч от емоционално натоварен речник: поддържайте езика равномерен и неутрален
• Избягвайте двойни въпроси: задавайте въпрос по един
• Не питайте едно и също нещо два пъти: преформулирането на един и същи въпрос може да доведе до умора от проучването
• Направете въпросите незадължителни: не изисквайте отговор на всеки въпрос
• Тествайте анкетата си, преди да я изпратите: изпратете на вашите колеги за пробно изпълнение и коригирайте въз основа на обратна връзка.
Разликата между удовлетвореност и ангажираност на служителите
Ангажираността на служителите напоследък се превърна в актуална тема сред специалистите по човешки ресурси. Това не означава, че удовлетвореността на служителите е престанала да бъде важна за една нощ. Като цяло можете да мислите за ангажираността на служителите като за по-дълбока, многоизмерна концепция, която включва други мерки в допълнение към удовлетворението.
Удовлетворението на служителите зависи от много различни фактори, най-общо свързани с конкретните условия на ежедневието в офиса и ползите и компенсациите, които членовете на екипа получават в замяна на времето и упоритата си работа.
Има много начини, по които служителите могат да обичат работата си. Ако искате да сте сигурни, че имате силно мотивиран екип, трябва да започнете да броите тези начини.
Имате нужда от помощ, за да организирате проучване за удовлетвореност?
Не се колебайте и ни пишете на info@hrservices.bg или ни звъннете на 0889 364 557.