Какво следва след намирането на „идеалния“ служител?
Най- разочароващо за ръководителите е, когато намереният с много средства за подбор (платени на скъпи агенции по подбор и head-hunting консултанти) и назначенен на висока залата мениджър или специалист не оправдава очакванията и независимо от времето, което му се предостави за навлизане, не домонстрира високите резултати, които е показвал на предишната си работа. В други случаи пък още преди напълно да е навлязъл и започнал да показва резултати, наетият отвън „талант“ сам напуска, защото не може да свикне с организационната култура на фирмата, колегите си или начина на работа.
Преките и косвените загуби от тези неуспешни „трансфери“ на таланти са наистина големи.
Причините за тях може да са най-различни, например:
- Разминаване между очакванията на новия служител относно работата и реалността;
- Липса или недобре извършен процес на въвеждане и приобщаване на новия служител към работната среда и ценностите в компанията;
- Враждебно отношение от страна на съществуващия персонал към новия, обикновено по-високо платен служител;
- Липса на подкрепа от „вътрешни съветници“ които вероятно служителят е ползвал на предишното си работно място и които са способствали за високите му резулати;
- Липса на достатъчно внимание на прекия мениджър към новия служител.
Какво могат да направят организациите за да подобрят ситуацията?
1.Представяне на организацията максимално близко до реалността
Необходимо е още на самото интервю картината за работното място да бъде представена по реалистичен начин, за да няма разминавания впоследствие. Често компаниите за подбор, в стремежа си да намерят кандидат представят по-благоприятна картина, само и само да убедят кандидата за позицията.
2. Коректно поставени финансови параметри на трудовия договор
Разочароващо за кандидата е, когато съществува разминаване между определени финансови условия и придобивки, уговорени първоначално и впоследствие открие, че не съществуват или поне не в същия размер.
3. Подготовка на работното място за новия служител
Важно е работното място да бъде подготвено, когато служителя постъпи на работа. Разочароващо е, когато дълго чакания специалист постъпи на работа и разбере, че тепърва му търсят компютър, бюро и телефон.
4. Посрещане с Welcome note
Някои компании имат добрата практика да публикуват welcome note за новоназначения с кратка презентация за неговия профил.
5. Оn – boarding program
Реално въвеждащо първоначално обучение с ментор/и и конкретна програма със срокове.
6. Позитивен ментор
Разстройващо за новоназначеният е, когато открие на работното си място демотивиран служител, които го настройва негативно към работния процес, организацията и служителите в нея.
7. Открит разговор между мениджъра и екипа за доводите му да избере външен кандидат за екипа.
Подчертаване на ползите от наличието на този специалист за целия екип.
8. Внимание от страна на мениджъра към новоназначения – ясно поставени цели, очаквания, срокове.
Понякога новоназначения постъпва, посрещат го, запознават го с екипа и основни моменти в работата и го..забравят.
Ако наистина спазваме горните 8 стъпки вероятността да интегрираме в екипа си дълго търсения специалист е много голяма.